Effektiv kriskommunikation på webben – Vervas krisrekommendationer för myndighetswebb

Något som verkligen är på tapen just nu är samhällskriser och civilt försvar. Det gäller även den som hanterar offentliga webbplatser. Något Sitevision nyligen bloggat om. Men att arbeta med samhällskriser är inte något nytt för webbansvariga i offentlig sektor. Redan i vägledningen för den så kallade 24-timmarswebben fanns utarbetade riktlinjer, som jag tycker står sig fortfarande.…

Varför er webbplats misslyckas med kognitiv tillgänglighet – och hur ni fixar det

Har du någonsin besökt en webbplats och känt att något viktigt saknas, trots att designen är snygg och allt verkar fungera tekniskt? Blir du arg och frustrerad för att du inte hittar? Du är inte ensam. Många webbplatser misslyckas med att vara fullt tillgängliga för alla användare, särskilt de med kognitiva funktionsnedsättningar.…

Webbstrategi som ideologier: hitta rätt strategisk balans

Har du någonsin tänkt på hur webbstrategi kan spegla politiska ideologier som socialism, liberalism och konservatism? I detta inlägg kommer jag, Pontus Vinderos, att utforska hur en UX-guru, en onlinemarknadsförare och en programmerare kan representera dessa perspektiv. Genom att koppla dessa koncept till ideologier får vi en djupare förståelse för webbstrategins olika aspekter.…

Vad gör en webbansvarig?

En webbansvarig eller en webbmaster är den som står i täten för att säkerställa att en webbplats inte bara möter sina besökares behov utan också linjerar med de mål och syften som webbplatsen har. Denna roll kräver en unik blandning av tekniska, kreativa och strategiska färdigheter och är avgörande för att skapa en webbplats som är tillgänglig, användarvänlig och effektiv.…

Flödesschema för kommunala kommunikatörer

Debatten om kommunikatörernas vara eller inte vara i kommuner pågår just nu för fullt i traditionella och sociala medier. Jag tycker det är en ganska tröttsam debatt då alla parter har grävt ner sig i sina skyttegravar. Vad jag som jobbat som kommunikatör i kommun tycker vore en mer konstruktiv ingång är att prata om vad som ska publiceras i kommunens namn och i vilken kanal.…