Bild av Dalle-E för att illustrera texten jag jobbade med i detta inlägg.

Generativ AI, med ChatGPT i spetsen, är en revolution för skrivande och språkgranskning. Nu kan vem som helst beställa uppdrag av en professionell skribent. Både med att skriva helt nya texter och för att granska och skriva om befintliga texter. Men det finns en baksida. ChatGPT spottar ut ordrika texter med en krånglig meningsbyggnad. Anledningen är enkel: ChatGPT är tränad på engelska texter. Därför är det inte så konstigt att den inte klara av att språkgranska en text enligt klarspråksprinciperna med en enkel prompt. Klarspråk är, för den som inte vet, lagkravet att myndigheter ska använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk.

Ingenting är dock omöjligt i AI-världen. Det kräver bara ett bättre handlag från dig som skriver promptar till ChatGPT. Själva tricket tycker jag är att göra saker i flera steg, att iterera för att använda ett trendigt ord. Enklast att tycker jag är att börja med ett grundmaterial och sedan successivt tratta ner till det slutresultat jag vill ha, med en serie av promptar. I varje steg så utvärderar jag ChatGPT:s delresultat för att justera promptarna jag använder. Låt oss testa…

Steg 1: städa i grundtexten

Starten för ChatGPT är att ta del av den text som ska språkgranskas och en instruktion om hur språkgranskningen ska gå till. ChatGPT är inte specifikt tränad på att skriva klarspråk, så det blir inte speciellt bra resultat om du bara skriver åt den att ”klarspråka denna text”. Du behöver vara lite tydligare i din instruktion. När det gäller vad som är klarspråk utgår jag från Institutet för språk och folkminnens checklista. Jag kommer använda en juridisk text från Skolverket som exempel i detta fall, då jurister är notoriskt kända för att skriva obegripliga texter. Texten jag har som grundtext är Skolverkets allmänna råd om systematiskt kvalitetsarbete för skolväsendet.

Så här tänker jag mig en första prompt:

Hej! Jag vill ha hjälp med att skriva om en text med vårdad, enkel och begriplig svenska. Jag vill att du börjar med det viktigaste och tilltalar läsaren med ”du”. Huvudrubriken ska vara sammanfattande och väcka intresse. Texten ska ha informativa mellanrubriker. Använder gärna punktlistor där det går. Gör styckena lagom långa och undvik långa och krångliga meningar. Använd aktiv form i stället för passiv. Förklarar de svåra ord som måste vara kvar.

Här är texten jag vill språkgranska:

(Klistra in din text här)

Detta spottade ChatGPT 4o (betalversionen) ut:

Så arbetar du med kvalitet i skolan – En guide från Skolverket

Översikt av systematiskt kvalitetsarbete

För att säkerställa hög kvalitet i skolan behöver du som ansvarig skapa en struktur för att kontinuerligt följa upp, analysera och förbättra verksamheten. Här följer riktlinjer och råd som hjälper dig i detta arbete.

Styr och led kvalitetsarbetet

För att framgångsrikt leda kvalitetsarbetet bör du:

  • Utveckla rutiner för hur arbetet ska genomföras både på huvudmannanivå och enhetsnivå.
  • Säkerställa att styrning, ledning och uppföljningssystem stödjer arbetet på alla nivåer.
  • Ge förskolechefer, rektorer och annan personal tillgång till effektiva metoder för att följa upp och analysera utbildningen.

Inkludera alla i kvalitetsarbetet

  • Skapa rutiner för hur barn och elever kan delta i kvalitetsarbetet utifrån deras ålder och mognad.
  • Involvera vårdnadshavare i kvalitetsarbetet genom tydliga rutiner.

Dokumentera kvalitetsarbetet

Effektiv dokumentation är grundläggande. Du bör:

  • Säkerställa att det finns tillräcklig dokumentation för alla skolformer och fritidshem.
  • Utveckla effektiva och ändamålsenliga rutiner för dokumentation.
  • Sträva efter att dokumentationen ger en tydlig bild av utbildningens kvalitet.

Följa upp resultat och måluppfyllelse

För att kunna analysera och förbättra verksamheten är det viktigt att:

  • Samla in och sammanställa resultat för alla verksamheter.
  • Genomföra utvärderingar av identifierade områden utöver den löpande uppföljningen.

Analysera och bedöm utvecklingsbehoven

Analysera vad som påverkar resultaten och måluppfyllelsen. Du bör:

  • Använda uppföljningsdata för att förstå orsakerna bakom resultaten.
  • Genomföra ytterligare uppföljningar eller utvärderingar vid behov.
  • Använda analyserna för dialoger om utvecklingsbehov och besluta om prioriterade insatser.

Planera och genomföra utbildningen

Planeringen av utbildningen bör baseras på analyser av måluppfyllelsen. Du bör:

  • Klargöra vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till.
  • Ange vilka förutsättningar som krävs för att genomföra insatserna både på kort och lång sikt.
  • Se till att verksamheten genomförs enligt planeringen.

Hantera klagomål

För att effektivt hantera klagomål bör du ha skriftliga rutiner som:

  • Fördelar ansvaret för att ta emot, utreda och återkoppla klagomål.
  • Gör rutinerna tillgängliga för alla berörda genom olika informationskanaler.
  • Anpassar informationen efter barns, elevers och vårdnadshavares behov.

Dessa riktlinjer hjälper dig att upprätthålla och förbättra kvaliteten inom skolväsendet.


På Skolverkets vägnar
Anna Ekström
Marie Sedvall Bergsten

För frågor eller ytterligare information:
Skolverket, 106 20 Stockholm
Telefon: 08-527 332 00
E-post: skolverket@skolverket.se
Webb: www.skolverket.se

Steg 2: ge stöd att tolka branschspecifika ord

ChatGPT har ingen specifik kunskap om det offentliga Sverige eller vårt skolsystem. Därför behöver vi nu hjälpa ChatGPT på traven när det gäller att förstå vissa branschspecifika ord. Jag tycker det enklaste är att klistra in förklaringar från ursprungskällan, i detta fall Skolverket. Men även Wikipedia kan fungera. Låt oss se vad som händer med texten när jag låter ChatGPT få mer information om vad orden ”kvalitetsarbete” och ”huvudman” betyder i denna text. Jag använder denna prompt (i samma session):

Tack! Kan du skriva om texten med bättre förklaringar av det två svåra orden kvalitetsarbete och huvudman. Nedan ser du vad dessa två ord betyder i detta sammanhang.

(Klistra in förklaringar av de svåra orden.)

Så här blev resultatet:

Så förbättrar du kvaliteten i skolan – En guide från Skolverket

Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete?

Systematiskt kvalitetsarbete innebär att du tydligt visar vad ni gör i skolan, varför ni gör det och vad det leder till. Målet är att främja alla barns och elevers utveckling och lärande. Genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen skapar ni en bättre förståelse för vad som fungerar bra. Skollagen och läroplanerna ställer krav på detta arbete, som ska ske med medverkan av lärare, förskollärare, övrig personal, elever och deras vårdnadshavare. Rektorn har huvudansvaret för kvalitetsarbetet.

Vem är huvudman och vad är deras ansvar?

En huvudman är den som ansvarar för att alla elever når sina mål. I Sverige finns två typer av huvudmän:

  1. Enskild huvudman: Detta är företag eller organisationer som, med tillstånd från Skolinspektionen, driver grundskola eller gymnasieskola. Hit hör aktiebolag, ekonomiska föreningar, handelsbolag, fysiska personer, stiftelser, ideella föreningar och trossamfund. Skolor som drivs av enskilda huvudmän kallas fristående skolor.
  2. Offentlig huvudman: Detta är kommuner, kommunalförbund och landsting som driver grundskola eller gymnasieskola.

Styr och led kvalitetsarbetet

För att framgångsrikt leda kvalitetsarbetet bör du:

  • Utveckla rutiner för hur arbetet ska genomföras både på huvudmannanivå och enhetsnivå.
  • Säkerställa att styrning, ledning och uppföljningssystem stödjer arbetet på alla nivåer.
  • Ge förskolechefer, rektorer och annan personal tillgång till effektiva metoder för att följa upp och analysera utbildningen.

Inkludera alla i kvalitetsarbetet

  • Skapa rutiner för hur barn och elever kan delta i kvalitetsarbetet utifrån deras ålder och mognad.
  • Involvera vårdnadshavare i kvalitetsarbetet genom tydliga rutiner.

Dokumentera kvalitetsarbetet

Effektiv dokumentation är grundläggande. Du bör:

  • Säkerställa att det finns tillräcklig dokumentation för alla skolformer och fritidshem.
  • Utveckla effektiva och ändamålsenliga rutiner för dokumentation.
  • Sträva efter att dokumentationen ger en tydlig bild av utbildningens kvalitet.

Följa upp resultat och måluppfyllelse

För att kunna analysera och förbättra verksamheten är det viktigt att:

  • Samla in och sammanställa resultat för alla verksamheter.
  • Genomföra utvärderingar av identifierade områden utöver den löpande uppföljningen.

Analysera och bedöm utvecklingsbehoven

Analysera vad som påverkar resultaten och måluppfyllelsen. Du bör:

  • Använda uppföljningsdata för att förstå orsakerna bakom resultaten.
  • Genomföra ytterligare uppföljningar eller utvärderingar vid behov.
  • Använda analyserna för dialoger om utvecklingsbehov och besluta om prioriterade insatser.

Planera och genomföra utbildningen

Planeringen av utbildningen bör baseras på analyser av måluppfyllelsen. Du bör:

  • Klargöra vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till.
  • Ange vilka förutsättningar som krävs för att genomföra insatserna både på kort och lång sikt.
  • Se till att verksamheten genomförs enligt planeringen.

Hantera klagomål

För att effektivt hantera klagomål bör du ha skriftliga rutiner som:

  • Fördelar ansvaret för att ta emot, utreda och återkoppla klagomål.
  • Gör rutinerna tillgängliga för alla berörda genom olika informationskanaler.
  • Anpassar informationen efter barns, elevers och vårdnadshavares behov.

Dessa riktlinjer hjälper dig att upprätthålla och förbättra kvaliteten inom skolväsendet.


På Skolverkets vägnar
Anna Ekström
Marie Sedvall Bergsten

För frågor eller ytterligare information:
Skolverket, 106 20 Stockholm
Telefon: 08-527 332 00
E-post: skolverket@skolverket.se
Webb: www.skolverket.se

Steg 3: korta ner texten

Ingen orkar läsa en lång text som återupprepar samma sak om och om igen. Därför bör nästa steg vara att korta ner texten så mycket som möjligt. För att ChatGPT ska korta rätt saker bör du ge vägledning i din prompt kring vad som bör vara kvar. Exempelvis så här:

Nu börjar vi hamna rätt med innehållet! Jag skulle nu vilja ha hjälp med att korta ner texten, då den är för lång just nu. När du kortar ner texten vill jag att du fokuserar på råden till huvudmännen om kvalitetsarbete.

Så här blev den första förkortningen:

Så förbättrar du kvaliteten i skolan – En guide från Skolverket

Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete?

Systematiskt kvalitetsarbete innebär att tydligt visa vad ni gör i skolan, varför ni gör det och vad det leder till. Målet är att främja alla barns och elevers utveckling och lärande. Skollagen och läroplanerna ställer krav på detta arbete, som ska ske med medverkan av lärare, övrig personal, elever och deras vårdnadshavare. Rektorn ansvarar för arbetet.

Vem är huvudman och vad är deras ansvar?

En huvudman är den som ansvarar för att alla elever når sina mål. I Sverige finns två typer av huvudmän:

  1. Enskild huvudman: Företag eller organisationer som driver skolor med tillstånd från Skolinspektionen.
  2. Offentlig huvudman: Kommuner, kommunalförbund och landsting som driver skolor.

Styr och led kvalitetsarbetet

Huvudmannen bör:

  • Skapa rutiner för kvalitetsarbetet på både huvudmannanivå och enhetsnivå.
  • Säkerställa att styrning, ledning och uppföljningssystem stödjer arbetet.
  • Ge förskolechefer, rektorer och personal tillgång till effektiva metoder för uppföljning och analys.

Dokumentera kvalitetsarbetet

Effektiv dokumentation är grundläggande. Huvudmannen bör:

  • Säkerställa tillräcklig dokumentation för alla skolformer och fritidshem.
  • Utveckla effektiva rutiner för dokumentation.
  • Sträva efter att dokumentationen ger en tydlig bild av utbildningens kvalitet.

Följa upp resultat och måluppfyllelse

Huvudmannen bör:

  • Samla in och sammanställa resultat för alla verksamheter.
  • Genomföra utvärderingar av identifierade områden utöver löpande uppföljning.

Analysera och bedöm utvecklingsbehoven

Huvudmannen bör:

  • Analysera orsakerna bakom resultaten och måluppfyllelsen.
  • Genomföra ytterligare uppföljningar eller utvärderingar vid behov.
  • Använda analyserna för dialoger om utvecklingsbehov och besluta om prioriterade insatser.

Planera och genomföra utbildningen

Huvudmannen bör:

  • Basera utbildningsplaneringen på analyser av måluppfyllelsen.
  • Klargöra vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till.
  • Ange nödvändiga förutsättningar för att genomföra insatserna.
  • Säkerställa att verksamheten genomförs enligt planeringen.

Hantera klagomål

Huvudmannen bör:

  • Ha tydliga rutiner för att ta emot, utreda och återkoppla klagomål.
  • Göra rutinerna tillgängliga för alla berörda genom olika informationskanaler.
  • Anpassa informationen efter barns, elevers och vårdnadshavares behov.

Dessa riktlinjer hjälper dig att upprätthålla och förbättra kvaliteten inom skolväsendet.


På Skolverkets vägnar
Anna Ekström
Marie Sedvall Bergsten

För frågor eller ytterligare information:
Skolverket, 106 20 Stockholm
Telefon: 08-527 332 00
E-post: skolverket@skolverket.se
Webb: www.skolverket.se

Fortfarande för långt. Dessutom är det onödigt att ha med delen med kontaktuppgifter, tänker jag. Därför följer jag upp med en ny prompt:

Kan du korta ytterligare? Jag vill även att du tar bort all text längst ner, som börjar med ”På skolverkets vägnar”.

Resultat blir då så här:

Så förbättrar du kvaliteten i skolan – En guide från Skolverket

Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete?

Systematiskt kvalitetsarbete innebär att tydligt visa vad ni gör i skolan, varför ni gör det och vad det leder till. Målet är att främja alla barns och elevers utveckling och lärande. Arbetet ska ske med medverkan av lärare, personal, elever och deras vårdnadshavare. Rektorn ansvarar för arbetet.

Vem är huvudman och vad är deras ansvar?

En huvudman är den som ansvarar för att alla elever når sina mål. Det finns två typer av huvudmän:

  1. Enskild huvudman: Företag eller organisationer som driver skolor med tillstånd från Skolinspektionen.
  2. Offentlig huvudman: Kommuner, kommunalförbund och landsting som driver skolor.

Styr och led kvalitetsarbetet

Huvudmannen bör:

  • Skapa rutiner för kvalitetsarbetet.
  • Säkerställa att styrning, ledning och uppföljningssystem stödjer arbetet.
  • Ge personal tillgång till effektiva metoder för uppföljning och analys.

Dokumentera kvalitetsarbetet

Huvudmannen bör:

  • Säkerställa tillräcklig dokumentation för alla skolformer och fritidshem.
  • Utveckla effektiva rutiner för dokumentation.
  • Sträva efter att dokumentationen ger en tydlig bild av utbildningens kvalitet.

Följa upp resultat och måluppfyllelse

Huvudmannen bör:

  • Samla in och sammanställa resultat för alla verksamheter.
  • Genomföra utvärderingar av identifierade områden.

Analysera och bedöm utvecklingsbehoven

Huvudmannen bör:

  • Analysera orsakerna bakom resultaten.
  • Genomföra ytterligare uppföljningar eller utvärderingar vid behov.
  • Använda analyserna för att identifiera och prioritera insatser.

Planera och genomföra utbildningen

Huvudmannen bör:

  • Basera planeringen på analyser av måluppfyllelsen.
  • Klargöra vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till.
  • Ange nödvändiga förutsättningar för insatserna.
  • Säkerställa att verksamheten genomförs enligt planeringen.

Hantera klagomål

Huvudmannen bör:

  • Ha tydliga rutiner för att ta emot, utreda och återkoppla klagomål.
  • Göra rutinerna tillgängliga för alla berörda genom olika informationskanaler.
  • Anpassa informationen efter barns, elevers och vårdnadshavares behov.

Steg 4: målgruppsanpassa texten

Texten saknar något och det är anpassningen till den tilltänkta läsaren. Det går så klart inte att bara skriva ”målgruppsanpassa texten”. Du kan förvisso skriva något i stil med ”anpassa texten för skolledare som är huvudmän för skolor”, men det kommer ge ganska magert resultat. Min erfarenhet är att det är bättre att beskriva i vilken situation texten ska användas, vem det är och vad personen förväntas få ut av texten. Så här skulle en sådan prompt kunna se ut:

Tack! Nu har vi en bra längd på texten. Nu vill jag att vi ska anpassa texten för den tilltänkta läsaren. Den som ska läsa texten jobbar för en huvudman som driver en enskild skola. Det kan handla om rektorer, tjänstepersoner i kommuner, företagsledare eller föreningsaktiva som har som uppdrag att leda och styra en skola. Vi pratar om svenskar i medelåldern som växte upp från 1960 till 1980. De växte upp före internet blev utspritt i samhället. Välutbildade personer med hög levnadsstandard och borgerliga vanor. Deras syfte med att läsa texten är att veta vad de behöver göra för att följa vad Skolverket vill. Texten behöver svara på: vad behöver jag göra? Texten behöver ha fokus på att driva en enskild skola. Försök att använda andra ord istället för huvudman, exempelvis ”din verksamhet”.

Så här blev ChatGPT:s svar på denna prompt:

Så förbättrar du kvaliteten i skolan – En guide från Skolverket

Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete?

Systematiskt kvalitetsarbete innebär att tydligt visa vad ni gör i skolan, varför ni gör det och vad det leder till. Målet är att främja alla barns och elevers utveckling och lärande. Arbetet ska ske med medverkan av lärare, personal, elever och deras vårdnadshavare. Rektorn ansvarar för arbetet.

Vad du som ansvarig för en skola behöver göra

Du som driver en skola har ansvaret för att alla elever når sina mål. Det finns två typer av verksamheter:

  1. Enskilda skolor: Drivs av företag eller organisationer med tillstånd från Skolinspektionen.
  2. Offentliga skolor: Drivs av kommuner, kommunalförbund och landsting.

Styr och led kvalitetsarbetet

För att leda kvalitetsarbetet effektivt bör du:

  • Skapa tydliga rutiner för kvalitetsarbetet i din verksamhet.
  • Säkerställa att styrning, ledning och uppföljningssystem stödjer detta arbete.
  • Ge rektorer och personal tillgång till effektiva metoder för att följa upp och analysera utbildningen.

Dokumentera kvalitetsarbetet

Effektiv dokumentation är grundläggande. Du bör:

  • Säkerställa att det finns tillräcklig dokumentation för alla skolformer och fritidshem.
  • Utveckla rutiner för dokumentation som är både effektiva och ändamålsenliga.
  • Sträva efter att dokumentationen ger en tydlig bild av utbildningens kvalitet.

Följa upp resultat och måluppfyllelse

För att kunna analysera och förbättra verksamheten är det viktigt att:

  • Samla in och sammanställa resultat för alla delar av skolan.
  • Genomföra utvärderingar av identifierade områden utöver den löpande uppföljningen.

Analysera och bedöm utvecklingsbehoven

Analysera vad som påverkar resultaten och måluppfyllelsen. Du bör:

  • Använda uppföljningsdata för att förstå orsakerna bakom resultaten.
  • Genomföra ytterligare uppföljningar eller utvärderingar vid behov.
  • Använda analyserna för att identifiera och prioritera utvecklingsområden.

Planera och genomföra utbildningen

Planeringen av utbildningen bör baseras på analyser av måluppfyllelsen. Du bör:

  • Klargöra vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till.
  • Ange vilka förutsättningar som krävs för att genomföra insatserna både på kort och lång sikt.
  • Säkerställa att verksamheten genomförs enligt planeringen.

Hantera klagomål

För att effektivt hantera klagomål bör du ha:

  • Tydliga rutiner för att ta emot, utreda och återkoppla klagomål.
  • Information om dessa rutiner tillgänglig för alla berörda genom olika informationskanaler.
  • Anpassad information efter barns, elevers och vårdnadshavares behov.

Genom att följa dessa riktlinjer hjälper du till att upprätthålla och förbättra kvaliteten i din skola, i enlighet med Skolverkets krav.

Steg 5: lägg till lite liv i texten

Texten ovan är väldigt tråkig att läsa. Det kanske också är så att ditt varumärke har en speciell tonalitet i er text, det vill säga att texten ska andas era värderingar eller låta som en viss person. Det går utmärkt att få ChatGPT att få texten att bli roligare, mer utmanande eller skrytigare. För att texten inte ska bli för generisk så brukar jag försöka få till lite schvung i den genom att lägga till den här typen av prompt:

Tack! Nu har vi en bra text som är målgruppsanpassad. Men jag tycker texten är lite tråkig. Jag skulle vilja att den blir lite mer lättsam och roligare att läsa. Skulle du kunna krydda texten med referenser till kända romaner, tv-serier eller filmer?

Så här blir texten med lite referenser till fiktionen…

Så förbättrar du kvaliteten i skolan – En guide från Skolverket

Vad innebär systematiskt kvalitetsarbete?

Systematiskt kvalitetsarbete är som att lösa mysteriet i en deckare. Precis som Sherlock Holmes analyserar varje ledtråd, visar ni vad som sker i skolan, varför det sker och vad det leder till. Målet är att främja alla barns och elevers utveckling och lärande. Arbetet sker med medverkan av lärare, personal, elever och deras vårdnadshavare, och rektorn är som alltid vår kapten Jean-Luc Picard i spetsen.

Vad du som ansvarig för en skola behöver göra

Du som driver en skola är som Dumbledore på Hogwarts – du har ansvaret för att alla elever når sina mål. Det finns två typer av verksamheter:

  1. Enskilda skolor: Drivs av företag eller organisationer med tillstånd från Skolinspektionen. Tänk dig att du är Tony Stark som driver sitt företag med stil och innovation.
  2. Offentliga skolor: Drivs av kommuner, kommunalförbund och landsting. Lite mer som Bruce Wayne som ansvarar för Gotham City.

Styr och led kvalitetsarbetet

För att leda kvalitetsarbetet som en mästare bör du:

  • Skapa tydliga rutiner för kvalitetsarbetet i din verksamhet. Precis som Michael Scott organiserar sitt kontor i ”The Office” – med humor och effektivitet.
  • Säkerställa att styrning, ledning och uppföljningssystem stödjer detta arbete. Som kapten Kirk som ser till att alla på USS Enterprise arbetar mot samma mål.
  • Ge rektorer och personal tillgång till effektiva metoder för att följa upp och analysera utbildningen. Tänk dig att du delar ut kraftfulla verktyg som Gandalf delar ut visdom till sina följeslagare.

Dokumentera kvalitetsarbetet

Effektiv dokumentation är grundläggande. Du bör:

  • Säkerställa att det finns tillräcklig dokumentation för alla skolformer och fritidshem. Som att skapa en detaljerad karta över Midgård.
  • Utveckla rutiner för dokumentation som är både effektiva och ändamålsenliga. Lite som Hermione Grangers organiserade anteckningar.
  • Sträva efter att dokumentationen ger en tydlig bild av utbildningens kvalitet. Som att sammanställa en noggrann rapport för Daily Planet.

Följa upp resultat och måluppfyllelse

För att kunna analysera och förbättra verksamheten är det viktigt att:

  • Samla in och sammanställa resultat för alla delar av skolan. Tänk dig som när CSI-teamet samlar alla bevis för att lösa ett fall.
  • Genomföra utvärderingar av identifierade områden utöver den löpande uppföljningen. Som att ständigt uppdatera sin strategi i ”Game of Thrones”.

Analysera och bedöm utvecklingsbehoven

Analysera vad som påverkar resultaten och måluppfyllelsen. Du bör:

  • Använda uppföljningsdata för att förstå orsakerna bakom resultaten. Precis som Dr. House analyserar sina patienters symptom.
  • Genomföra ytterligare uppföljningar eller utvärderingar vid behov. Som när Sherlock Holmes behöver fler ledtrådar för att lösa fallet.
  • Använda analyserna för att identifiera och prioritera utvecklingsområden. Som när Frodo och Sam bestämmer nästa steg i sin resa mot Mordor.

Planera och genomföra utbildningen

Planeringen av utbildningen bör baseras på analyser av måluppfyllelsen. Du bör:

  • Klargöra vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till. Tänk som när Yoda tränar Luke för att bli en Jedi.
  • Ange vilka förutsättningar som krävs för att genomföra insatserna både på kort och lång sikt. Som att bygga grunden för ett framgångsrikt Quidditch-lag.
  • Säkerställa att verksamheten genomförs enligt planeringen. Som när Aragorn leder sitt folk mot seger.

Hantera klagomål

För att effektivt hantera klagomål bör du ha:

  • Tydliga rutiner för att ta emot, utreda och återkoppla klagomål. Som att vara en lyhörd Dumbledore för Hogwarts studenter.
  • Information om dessa rutiner tillgänglig för alla berörda genom olika informationskanaler. Tänk dig att sprida meddelanden som Professor X i X-Men.
  • Anpassad information efter barns, elevers och vårdnadshavares behov. Som att tala med folk på deras nivå, precis som Mr. Rogers gjorde.

Genom att följa dessa riktlinjer hjälper du till att upprätthålla och förbättra kvaliteten i din skola, i enlighet med Skolverkets krav.

Sammanfattning: jobba med ChatGPT

Det viktigaste jag vill skicka med är att det inte räcker med en enkel prompt. Det bästa resultatet blir när du kan ge ChatGPT vägledning. Jag tycker det enklaste är att göra detta i flera steg. För just klarspråk tänker jag att följande steg är relevanta:

  1. Städa i grundtexten
  2. Ge stöd att tolka branschspecifika ord
  3. Korta ner texten
  4. Målgruppsanpassa texten
  5. Lägg till lite liv i texten

Jag hoppas dessa steg hjälper dig att få större nytt av ChatGPT för språkgranskning. Lycka till!

Ps. Bilden ovan är AI-genererad och ChatGPT:s tolkning av Skolverkets text. Ds.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.