Den amerikanske webbdesignern Ethan Marcotte skrev följande i en artikel för två år sedan:

Fluid grids, flexible images, and media queries are the three technical ingredients for responsive web design, but it also requires a different way of thinking. Rather than quarantining our content into disparate, device-specific experiences, we can use media queries to progressively enhance our work within different viewing contexts.

Med denna artikel skapade Marcotte en trend som lett till att begreppet ”responsiv webbdesign” är på alla scarfbepryddad innerstadsdesignerns läppar. Som beställare av webbplatser känner du dig dum om du inte plitar dit begreppet responsiv webbdesign i din beställning. Vi behöver inte längre någon dålig mobilversion som bara tar bort alla viktiga funktioner. Framtiden är att vi kan presentera samma innehåll som magiskt anpassar sig till det gränssnitt användaren råkar använda för tillfället.

Detta låter väldigt tilltalande om det inte vore för något som kallas användare. Precis som användbarhetsgurun Jakob Nielsen skriver så räcker det inte med att bara anpassa designen för skärmstorleken. Innehållet måste också anpassas. När vi sitter på en stor skärm kan vi läsa längre texter och kolla på megastora perspektivbilder. Det kan vi inte göra om vi vill kolla upp något på mobilen. Då vill vi ha kortare texter och bilder som är inzoomade på detaljer. Dessutom vill vi slippa scrolla förbi irrelevant innehåll och kunna navigera smidigt via pekskärm.

Wapple Blog pekar på att användningen på dator och mobilt skiljer sig väldigt mycket åt då användarens förutsättningar är så olika. Med en smartphone har du till exempel en GPS, vilket gör att du kan använda tjänster som bygger på geografisk placering. Den funktionen finns inte på en vanlig dator. Om du designar så att allt ska passa alla medier, så utnyttjar du inte de olika mediernas styrkor som mobilens GPS, kamera och NFC eller datorns stora skärm, tangentbord och mus.

Staffanstorp kör responsiv design

Staffanstorp.se i olika enheter. Foto: axbom. Licens: CC BY-SA 2.0.Staffanstorp.se är en webbplats som brukar lyftas fram som ett positivt exempel på responsiv webbdesign. Den tycker jag är ett talande exempel för när designen blivit viktigare än användbarheten. Om jag som förälder surfar in på deras sajt med en iPhone och vill läsa om matsedeln på mitt barns skola blir det lite knasigt. Toppmenyn gör det förvisso enkelt för mig att hitta till sektionen Skola, men sedan blir det knepigare. För att hitta det jag letar efter måste jag scrolla förbi en stor bild, en presentationstext på fem stycken samt en 63 kommentarer lång diskussion om hur dåligt skolverksamheten fungerar i kommunen. Och allt jag ville var att hitta menyalternativet Matsedel, som snyggt nog har renderats längst ner på sidan tack vare responsiv webbdesign…

Många skärmar och dåliga mobilwebbar

När jag ifrågasatte responsiv webbdesign på Twitter häromdagen fick jag starka reaktioner. Många försvarade responsiv webbdesign utifrån två infallsvinklar. Den ena handlade om att vi i framtiden skulle få så många olika skärmar att ta hänsyn till att det för designers blir ohållbart att göra olika gränssnitt. Det är nog också så många beställare tänker idag. ”Det blir för dyrt med en mobilversion, så vi kör en responsiv design istället.” Så tänkte man säkert också när webben kom. ”Det blir för dyrt att skriva webbtexter, så vi klipper in text från vår årsredovisning istället.” Om det är någonting som iPhone lärt oss så tycker jag det är att användbarheten blir mycket högre om den anpassas för just mediets förutsättningar.

Den andra infallsvinkeln var att dagens mobilsajter är kassa. Man klickar bara bort mobilverisonen så fort man ser den. Egentligen vill man komma åt något annat. Detta kan jag till viss del hålla med om. Men det tror jag inte beror på mobilsajterna i sig. Rådet om att prioritera bort innehåll och funktioner i mobilversionen tycker jag är helt korrekt. Däremot tror jag att många har prioriterat bort innehåll på fel grunder. Många som gör mobilsajter sätter sig inte in i användarnas behov. Ofta är mobilt inte prioriterat så man slänger ihop något hafsigt som i alla fall fungerar i smartphonen.

Responsiv design är de nya QR-koderna

Jag menar att responsiv webbdesign har blivit vad QR-koder är för marknadsföringsfolk. Det är någonting man bara slänger in utan att riktigt reflektera över hur det ska användas. Det är ju så hett att det måste vara bra för användarna. Precis som QR-koder har responsiv webbdesign sitt användningsområde, men om du vill bygga en webbnärvaro som ger effekt så skulle jag rekommendera att du lägger resurser på att skapa olika versioner för vanlig dator och pekskärm som verkligen motsvarar användarnas behov.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev
Kategorier: Webbkommunikation

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.