Webbstrategi som ideologier: hitta rätt strategisk balans

Har du någonsin tänkt på hur webbstrategi kan spegla politiska ideologier som socialism, liberalism och konservatism? I detta inlägg kommer jag, Pontus Vinderos, att utforska hur en UX-guru, en onlinemarknadsförare och en programmerare kan representera dessa perspektiv. Genom att koppla dessa koncept till ideologier får vi en djupare förståelse för webbstrategins olika aspekter.…

De sju webbsynderna för kommuner

I detta blogginlägg slår jag lite skämtsamt fast de sju webbsynderna för kommuner. Med det menar jag sju brister som kommuner har i sin webbnärvaro. Inlägget bygger på en föreläsning jag höll på Webbstrategidagarna Offentlig sektor våren 2016. Kommunernas webbsynder I januari hade jag en fråga ute på Twitter där jag frågade om personer i mitt flöde gillade sin kommuns webbplats.…

Webbstrategi för kommuner del 2

Idag hittade jag ett inlägg av Per Vikström där han refererar till mitt inlägg om webbstrategi för kommuner. Per har precis börjat som webbprojektledare på Sigtuna kommun så det är kul att se att han har nytta av mitt inlägg. Så här skriver han: Måste erkänna att jag inte direkt blev såld på vad Pontus skrivit, men ju fler gånger jag läst hans inlägg om att det inte var en webbstrategi som behövdes i en kommun utan tre, insåg jag hur rätt han har.…

Webbstrategi för kommuner

Många verktyg och modeller för webbstrategi är anpassade för privat sektor, eller mer specifikt för företag som säljer något på webben. Google Analytics är exempelvis anpassat för marknadsförarens behov att kunna driva trafik och säkerställa konvertering på en sajt. Detta har en direkt koppling till företagets huvudsakliga mål, det vill säga att ge vinst åt sina ägare genom att sälja produkter eller tjänster.…