Känslor och makt i det svenska sociala medielandskapet

I den ständigt föränderliga världen av sociala medier framstår känslor som en central faktor för hur innehåll sprids och skapar engagemang. Medieakademins Maktbarometer ger oss en inblick i vilka aktörer som har mest inflytande på plattformar som YouTube, Facebook, Instagram, TikTok och X, och belyser hur både humor och känslomässiga teman formar diskussionerna.…

Så kan din organisation lämna sociala medier: bästa alternativen till Facebook, Instagram och Youtube

Är det dags för din organisation att lämna de traditionella sociala medieplattformarna? Med föränderliga algoritmer och ökade krav på dataskydd börjar allt fler ifrågasätta om Facebook, Instagram och Youtube verkligen är rätt kanaler för att nå ut till sin målgrupp. I det här inlägget utforskar jag, Pontus Vinderos, varför allt fler organisationer överväger att lämna sociala medier och vilka alternativ som finns.…

Facebook given arena för myndigheter

Ny statistik visar att Facebook har fler besök än Google i USA. I Sverige har antalet medlemmar på Facebook ökat med 1,2 miljoner medlemmar de senaste 10 månaderna. Ungefär drygt 3 miljoner svenskar är numera medlemmar på nätverkssajten. Den dominerande gruppen har hittills var dem mellan 18–25 år, men nu ökar användandet kraft bland dem mellan 13–17 år samt för dem över 38 år.…