Varför er webbplats misslyckas med kognitiv tillgänglighet – och hur ni fixar det

Har du någonsin besökt en webbplats och känt att något viktigt saknas, trots att designen är snygg och allt verkar fungera tekniskt? Blir du arg och frustrerad för att du inte hittar? Du är inte ensam. Många webbplatser misslyckas med att vara fullt tillgängliga för alla användare, särskilt de med kognitiva funktionsnedsättningar.…

Webbstrategi som ideologier: hitta rätt strategisk balans

Har du någonsin tänkt på hur webbstrategi kan spegla politiska ideologier som socialism, liberalism och konservatism? I detta inlägg kommer jag, Pontus Vinderos, att utforska hur en UX-guru, en onlinemarknadsförare och en programmerare kan representera dessa perspektiv. Genom att koppla dessa koncept till ideologier får vi en djupare förståelse för webbstrategins olika aspekter.…

Lägg inte över UX på konsulter

I detta blogginlägg funderar jag kring arbetet med användarupplevelsen (UX) i webbprojekt. Kan det verkligen läggas ut på konsulter? Jag tycker att beställaren måste ha UX-kompetens. Här kan du läsa varför jag tycker det. Vad är UX? UX står för User Experience, vilket kan översättas med hur användarna upplever din sajt eller din digitala tjänst.…

Varför ditt varumärke förstör din webbplats

För många inom kommunikationsområdet så är varumärke det finaste man kan hålla på med. Det är oftast varumärkeskonsulterna som kan ta mest betalt och det är oftast varumärkesfrågor som ligger ledningen i en organisation närmast om hjärtat. När en organisation ska förändra sin kommunikation brukar varumärket vara det första som ses över i en förändringsprocess, sedan ska varumärket ”implementeras” i de olika kommunikationskanalerna.…

Viktiga vägval med responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign håller på att bli standard för nya webbplatser. Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det finns stora utmaningar med responsiv webbdesign. Tanken är att kunna presentera samma innehåll oavsett vilken enhet besökaren använder. Jag menar att det finns flera utmaningar, bland annat för att en dator, läsplatta och mobil har väldigt olika tekniska förutsättningar, exempelvis navigerar du med tre helt olika tekniker (peka, dra eller klicka med mus).…

Vadå användbarhet?

Många pratar om användbarhet. Men vad är egentligen användbarhet? Enligt ISO-normen 9241-11 lyder definitionen så här: Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt.…

De tre viktigaste uppgifterna för en startsida

Om du bygger en ny webbplats för ett företag eller en organisation så brukar startsidan vara den sida som folk har mest synpunkter på. Medarbetare från organisationens olika delar vill gärna tävla om vem som ska synas på startsidan. Ofta lägger man lite slentrianmässigt in nyheter, flashiga innehållssnurror och ointressanta videoklipp som kanske på sin höjd gör interna målgrupper nöjda, men inte de riktiga besökarna.…

Responsiv webbdesign är en utopi

Den amerikanske webbdesignern Ethan Marcotte skrev följande i en artikel för två år sedan: Fluid grids, flexible images, and media queries are the three technical ingredients for responsive web design, but it also requires a different way of thinking. Rather than quarantining our content into disparate, device-specific experiences, we can use media queries to progressively enhance our work within different viewing contexts.…