Google på en telefon

Jag, Pontus Vinderos, har jobbat både på konsultbyrå inom digital kommunikation och inhouse hos företag med att öka den digitala synligheten. Det har handlat om roller som sökmotor­optimerare, annonserings­specialist och digital analytiker.

Mina kompetenser inom digital marknadsföring är:

  • SEO (sökmotor­optimering) – djupgående kunskap i teknisk och innehållsmässig SEO för att förbättra webbplatsers rankning i sökmotorer. Expert på att genomföra optimeringar för webbplatser, förbättra metadata och strukturera innehåll för att maximera synligheten och trafiken från organiska sökningar.
  • SEM (sökmotorannonsering) – erfaren inom uppbyggnad, optimering och förvaltning av Google Ads-kampanjer. Skicklig på att öka konverteringar och ROI genom målinriktade annonsstrategier, budjusteringar och målgruppssegmentering.
  • Annonsering SoMe – har även jobbat i annonsverktyg för sociala medier.
  • Webbanalys – expertanvändare av webbanalysverktyg för att mäta, analysera och optimera kampanjresultat. Skicklig på att tolka data för att kunna ta strategiska beslut och förbättra digitala marknadsföringsinsatser. Förstår kampanjspårning och kan sätta upp grundläggande konverteringsspårning.
  • Digital strategi – taktik och planering av digital marknadsföring inom SEO, SEM och SoMe.

Annonseringsverktyg som jag behärskar:

  • Google Ads – mycket van användare av Google Ads, särskilt för B2B- och varumärkeskampanjer.
  • Meta Ads Manager – van användare.
  • LinkedIn Ads – van användare.

Verktyg för SEO som jag jobbar med:

  • Google Search Console – mycket van användare.
  • Ahrefs – mycket van användare.
  • Semrush – van användare.

Verktyg för webbanalys som jag jobbar med:

  • Google Analytics – van användare.
  • Google Tag Manager – van användare.
  • Matomo – van användare.

Tidigare anställningar som marknadsförare

NTM

NTM (2022–2023)

Mediekoncern i Norrköping inom lokala nyhetsmedier med egen distribution och mediebyrå. Jag förbättrade sökmotor­optimeringen av NTM:s lokala nyhetssajter, vilket ökade trafiken från Google med över en miljon sidvisningar per vecka. Jag arbetade även med SEM/SEO för NTM Medias B2C-affärer, skapade 20 000 leads för prenumeration och coachade i digital marknadsföring.

Salgado (2018–2020)

Jag var leveransansvarig för byråns leveranser av Google Ads (SEM), sökmotor­optimering (SEO) och webbanalys. Jag hjälpte kunder som Botkyrka Stadsnät, Groth & Co, Net1, Sulas MC och tidningen Dagen. Jag utbildade även för byråns räkning och ledde flera interna projekt för verksamhetsutveckling.

Under min tid på byrån fick jag det interna priset som årets förbättrare. Det handlade om mina insatser för att utveckla interna arbetsprocesser och system som behövdes för att byrån skulle kunna växa. Rent konkret hjälpte jag till med att införa agila arbetssätt med Trello för arbetet med främst digitala kampanjer och tidredovisning med Harvest för uppföljning.

Stance jurisbyrå

Juristjouren/Stance juristbyrå (2011–2012)

Kommunikations­ansvarig på juristbyrå i Stockholm inom familjerätt, arvsrätt, arbetsrätt och bostadsjuridik. Jag skötte Google-annonsering, gjorde sökmotor­optimering och deltog i varumärkes­förnyelse – från Juristjouren till Stance juristbyrå.

InvitNet

InvitNet (2000–2001)

Webbdesigner på lokal webbyrå i Upplands Väsby som mestadels hade mindre företag i Stockholms­området som kunder. Jag designade webbplatser, kodade enklare gränssnitt i HTML/CSS och lade in kundernas texter och bilder. InvitNet lades senare ner.

Frågor?

Hör gärna av dig om du vill dela tankar eller tror att vi kan samarbeta.