När ni står inför att designa en ny webbplats är det lätt att fokusera på varumärke, reklam, utseende och balla funktioner. Men om ni inte tänker på användarupplevelsen och hur besökare faktiskt interagerar med er webbplats kan även den mest stilrena designen skapa problem. Här är fyra vanliga misstag som kan påverka er webbplats negativt, och hur ni undviker dem.

Utspillt kaffe

Ingen koll på skärmupplösningar

En av de största fallgroparna är att inte ha insikt i vilken typ av enheter och skärmupplösningar era besökare använder. Många organisationer fastnar i att designa en webbplats som ser bra ut på deras egen dator eller telefon, utan att tänka på hur den ser ut för andra. Kanske glömmer ni att designa för mobilanvändare, eller så gör ni tvärtom och skapar en design som fungerar perfekt på mobilen men ser märklig ut på en större skärm. Ofta använder folk olika enheter, det finns användare med såväl iPhone, PC, Mac som Android-mobil. Men det är trendigt att designa för mobil, så då glöms datoranvändare bort.

Ingen koll på surfbeteende

En annan vanlig fälla är att göra stora förändringar i design och sidmallar utan att först undersöka vilket innehåll eller vilka funktioner som är viktigast för besökarna. Om ni till exempel av misstag tar bort ett element som återkommande besökare använder ofta, kan detta skapa stor frustration och leda till att de överger din webbplats. Detta är lite en no-brainer. Ni bör veta vad era besökare faktiskt gör. Tänk dig vad som skulle hända om en matbutik helt plötsligt tog bort mjölken och placerade plockgodiset längst in i butiken istället för vid kassorna.

Ni gömmer navigationen

Att gömma navigeringen, till exempel genom att bara använda en ”hamburgarmeny” , kan skapa problem för besökare som vill hitta information snabbt. Även om det är en vanlig lösning på mobiler, kan det vara frustrerande för användare på större skärmar där utrymmet inte är ett problem. Dessutom tenderar dolda menyer att få mindre uppmärksamhet och klick än synliga menyer. Det är trendigt att gömma menyn även på dator, trots att ytan finns för menyobjekt på datorvyn. Dessutom kan menyn ligga synlig på sidan som ett innehåll, så kallade genomgångssidor.

Läs mer om detta hos Nielsen Norman Group:
Hamburger Menus and Hidden Navigation Hurt UX Metrics

Ni placerar viktigt innehåll för långt ner

Ett annat vanligt misstag är att placera viktigt innehåll långt ner på sidan. Det är lätt att anta att besökarna kommer scrolla ner och läsa allt på sidan, men forskning visar att uppmärksamheten snabbt minskar ju längre ner besökaren kommer på sidan. Om era viktigaste budskap eller uppmaning till handling (CTA) ligger för långt ner riskerar de att missas. Det är också vanligt att designers staplar olika typer av innehåll efter varandra, vilket är lite meningslöst då besökare inte vet om att en ny typ av innehåll finns längre ner på sidan. Besökaren måste se början av ett innehåll för att vilja scrolla ner och ta del av resten.

Läs mer om detta hos Nielsen Norman Group:
Scrolling and Attention

Så undviker ni misstagen

  • Använd webbanalysverktyg för att se statistik över vilka enheter era besökare använder. Testa din webbplats på flera skärmstorlekar, både mobiler, surfplattor och datorer. På så sätt kan ni säkerställa en användarvänlig upplevelse oavsett enhet.
  • Innan ni gör några större designändringar bör ni analysera hur besökarna faktiskt använder din webbplats idag. Använd verktyg som heatmaps, klickspårning och analys av användarbeteenden för att identifiera vilka element som är viktiga. Se också till att ni kontinuerligt testar och följer upp på förändringar för att säkerställa att ni inte försämrar användarupplevelsen. UX-metoder som kortsortering, observation och användningstester är också bra!
  • Prioritera en tydlig och synlig navigation, speciellt på större skärmar där ni har gott om plats. På mobiler kan ni överväga alternativa lösningar som en bottenmeny eller ett hybridformat där de viktigaste länkarna fortfarande är synliga. Se till att din navigering är enkel och intuitiv, oavsett enhet. Och tänk på att ni kan använda ytan på själva sidan för en meny.
  • Placera ert viktigaste innehåll, som e-tjänster, kontaktuppgifter eller erbjudanden, så tidigt som möjligt på sidan. Se till att besökare snabbt kan förstå vad din sida handlar om och vad ni vill att de ska göra. Och om ni vill att folk ska scrolla, se till att det i vilket fall är tydligt för besökaren vilket innehåll som kan förväntas längre ner, antingen att rubriken syns utan scroll eller att ni har en innehållsförteckning.

Med dessa enkla justeringar kan ni undvika vanliga misstag och ge era besökare en bättre upplevelse, oavsett vilken enhet de använder eller vilken sida de landar på.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.