yammer

De sociala funktionerna har gått från något som gräsrötterna försöker kuppa in på företaget till något som ledningen vill ha. Det visar en ny amerikansk användbarhetsstudie om sociala intranät:

Today, many companies see intranet information sharing and other social features as offering true competitive advantages. It’s not something to build because it’s fun — it’s a workday utility. Social tools are an expected part of a knowledge worker’s standard toolkit, and many executives recognize this.

Viktiga slutsatser

Studien innehåller ett flertal bra poänger, men det jag känner igen mig mest utifrån mitt projekt med ett socialt intranät är följande:

  • Alla användare bidrar inte med innehåll, vissa läser bara vad andra skriver.
  • Gränsen mellan officiella nyheter och det användargenererade innehållet är en utmaning. Den officiella informationen måste särskiljas, men inte skiljas från flödet. Snarare ska det officiella ha en annan vinjett och grafik.
  • Risk att de sociala funktionerna kapslar in informationen. Om en chef exempelvis skriver en statusuppdateringar med nya rutiner borde chefen egentligen också uppdatera medarbetarhandboken. Men ofta glöms det bort.
  • Sökfunktionen måste täcka in allt innehåll på intranätet. Sökfunktionen måste söka i alla källor och presentera träffarna kategoriserade på samma träffsida. Detta håller jag verkligen med om och det var en av de stora utmaningarna med att utveckla ett intranät i BuddyPress som jag löste med ett hack.

Ladda ner rapporten

Hela rapporten från Nielsen Norman Group kan du läsa här.

Vill du läsa mer inlägg som detta?
Få guider, tips och fördjupande insikter om webb­­kommunikation, digital marknads­föring och informations­teknik direkt i din mejlkorg.
Prenumerera på nyhetsbrev
Kategorier: Webbkommunikation

Pontus Vinderos

Konsult inom digital kommunikation på Vinderos Solutions.